Woonzorglocatie de Wulperhorst

Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u een overzicht met veelgestelde vragen, verdeeld in diverse categorieën. Staat uw vraag er niet bij, neem dan contact met ons op.

Over welzijn

Bevat elk appartement een hoog/laag bed?
Nee, er is niet standaard een hoog/laag bed aanwezig Bij een toenemende of zware zorgvraag kan het wenselijk zijn om een zogeheten hoog/laag bed te gebruiken. Dit is een bed met veelal een antidecubitus matras, die elektrisch in verschillende standen te zetten is. Aangezien deze bedden relatief kostbaar zijn, biedt Domus Valuas de mogelijkheid om zo’n bed te huren. Wij werken met een externe leverancier, vraag hiervoor uw locatiemanager naar de mogelijkheden.
Heb ik televisie en internet op mijn appartement?
Telefonie De meeste appartementen van Domus Valuas beschikken over technische voorzieningen voor vaste telefonie. Het abonnement en de verhuiskosten, dan wel eventuele aansluitkosten, zijn voor rekening van de bewoner. Dit kan per locatie verschillen. Dit kunt u informeren bij de desbetreffende locatie. TV Ook hebben de meeste appartementen een kabel TV aansluiting. De abonnementskosten voor een standaard TV-abonnement zitten bij de woonservicekosten inbegrepen. Indien u een uitgebreider pakket aan tv-zenders wenst, dan zullen hiervoor de mogelijkheden en eventuele kosten met u besproken worden. Indien het technisch te realiseren is zullen de meerkosten in rekening worden gebracht. Internet Door het hele gebouw beschikt u over een draadloze internetverbinding.  
Hoe vaak zijn er maaltijden?
Driemaal per dag zijn er maaltijden, waarbij de (chef-)kok elke dag verse uitgebalanceerde maaltijden voor u kookt waarbij we rekening houden met dieetwensen. Dit betreft: het ontbijt, de lunch en het diner. Het diner bestaat uit driegangen. Daarnaast kunt u de hele dag door koffie en thee drinken en zorgen we gedurende de dag voor lekkernijen en fruit.  
Is er een kapper aanwezig?
Elke locatie heeft contact met een kapper en/of kapsalon. Diverse van onze locaties hebben hiervoor een speciaal ingerichte ruimte, zodat u hiervoor niet de deur uit hoeft. Wij regelen graag uw kappersafspraak!  
Kan ik ook in mijn appartement eten?
Ja, u kunt in uw eigen appartement de maaltijden nuttigen of gezamenlijk in de dinerzaal.
Kan ik zelf koken in mijn appartement?
De meeste appartementen beschikken over een keuken of een pantry (een kleine keukenopstelling met koelkast, magnetron, aanrecht en kastjes). Vanwege veiligheidsredenen is er geen kooktoestel aanwezig. Driemaal per dag worden maaltijden bereid door een (chef-)kok. U kunt deze in de gezamenlijke dinerruimte of in uw eigen appartement nuttigen. Dit kan per locatie verschillen, want niet elk appartement heeft een pantry.
Kunnen mijn gasten mee-eten?
Ja, uw gasten kunnen (tegen betaling) mee-eten met alle maaltijden. Dit dient vooraf wel doorgegeven te zijn aan de keuken zodat zij daar rekening mee kunnen houden.
Mag ik mijn huisdieren meenemen?
Op sommige locaties is uw huisdier welkom. Het meenemen van een huisdier zal in overleg plaatsvinden. Een voorwaarde is dat u zelf voor uw dierbare huisdier kunt zorgen. Hulphonden zijn welkom, mits zij aan de voorwaarden van een hulphond voldoen.
Moet ik deelnemen aan alle activiteiten?
Nee, u bent niets verplicht en u bepaalt zelf aan welke activiteiten u deelneemt. Uw privacy respecteren wij.
Moet ik zelf voor de was zorgen?
Nee, bij Domus Valuas hebben wij een wasservice bij de woonservicekosten inbegrepen; dit betreft kleding en linnengoed. Stoomgoed is niet inbegrepen, maar dit kunnen wij wel voor uw verzorgen. De kosten worden particulier doorberekend.
Welke activiteiten worden georganiseerd?
Bij Domus Valuas bieden we een groot pakket aan activiteiten aan, rekening houdend met de interesses van de bewoners van die locatie. Het betreft gezamenlijke, maar ook individuele activiteiten. Lees hier meer over ons uitgebreide welzijnspakket.    
Wie doet mijn boodschappen?
Bij Domus Valuas woont u zelfstandig in uw eigen appartement. Wij bieden zorg en welzijnsactiviteiten aan. Mocht u gebruik willen maken van een boodschappenservice, dan doen wij dat graag voor u. Wij rekenen dat particulier aan u door. Hier leest u meer over de services die wij verlenen.

Over wonen

Is er een wachtlijst?
Dat verschilt per locatie en per periode. Indien het niet mogelijk is om direct te verhuizen naar de locatie van uw keuze, dan komt u op een ‘wachtlijst’ te staan. Zodra een appartement beschikbaar komt, nemen wij contact met u op. Wanneer er urgentie is om te gaan wonen met zorg, kunt u overwegen om tijdelijk te verblijven bij een van onze andere locaties.
Kan ik hier met mijn partner samen wonen?
Ja, dit is veelal mogelijk. De meeste van onze woonzorglocaties bieden ruime (twee- of meerkamer) appartementen. Bij ons dient één van de twee bewoners, bij samenwonen, over een zorgindicatie te beschikken. Na overlijden bieden wij de mogelijkheid om in het appartement te blijven wonen, ook als er geen zorgindicatie is. Lees hier meer informatie over samenwonen met uw partner. Wilt u weten of er op uw voorkeurslocatie momenteel een geschikt echtpaarappartementen beschikbaar is? Belt u dan gerust met 085-0813213 of stuur ons een e-mail wonenbij@domusvaluas.nl
Kan ik mijn eigen inrichting / meubilair meenemen?
Ja, bij Domus Valuas huurt u uw eigen appartement. U kunt dit appartement inrichten zoals u wenst, met daarbij uiteraard uw eigen meubilair en accessoires.
Kan ik ook proefwonen bij Domus Valuas
Het verhuizen naar een woonzorglocatie is een stap die u niet zomaar neemt. Proefwonen is een mooie en laagdrempelige manier om te ervaren of het wonen op een van onze locaties u bevalt. Wij bieden gemeubileerde appartementen, waarin u tijdelijk kunt verblijven. De mogelijkheid voor het proefwonen verschilt per locatie en per periode. Wij raden u aan om contact met ons op te nemen om de mogelijkheden te bespreken. Wij denken graag met u mee!
Krijg ik huishoudelijke hulp?
Ja, binnen het maandtarief zit de schoonmaak van uw appartement en de algemene ruimten. Wilt u meer weten over wat er binnen het maandtarief valt? Leest u dan hier gerust meer over de kosten.
Mag ik mijn appartement verbouwen?
Indien u bouwkundige aanpassingen wenst aan het appartement dan dient er een verzoek ingediend te worden bij de locatiemanager. Deze zal inventariseren of aan uw verzoek tegemoet kan worden gekomen en wat de kosten zijn. Houdt u er rekening mee dat bij het berekenen van de kosten ook de kosten van het weer terugbrengen in originele staat kan worden meegenomen.
Voor wie is wonen bij Domus Valuas geschikt?
Bij Domus Valuas wonen onze vaste bewoners met een zorgindicatie. Gaat uw vraag over tijdelijk verblijf/zorghotel? Bekijk dan onze veelgestelde vragen over 'Zorg'. Om te bepalen of een woonzorglocatie van Domus Valuas de juiste plek voor u is om permanent te komen wonen, wordt vooraf een inschatting gemaakt of wij uw zorg- en begeleidingsvraag op het door ons gewenste niveau kunnen leveren. De locatie- en relatiemanager beoordelen, eventueel met hulp van een specialist ouderengeneeskunde, of het wonen bij Domus Valuas voor u en uw (toekomstige) medebewoners verantwoord is. Ondanks ons streven om aan veel zorgvragen te voldoen, zullen wij in sommige gevallen de benodigde beschutting, veiligheid en expertise niet (meer) kunnen leveren. Bijvoorbeeld:
  • Bij ernstige gedragsproblematiek, zoals agressief gedrag, dat maakt dat een bewoner moeilijk kan (samen)leven op een locatie van Domus Valuas.
  • Bij een psychiatrisch ziektebeeld, waarvoor de benodigde zorg niet past binnen onze woonzorglocaties.
  • Bij onbegrepen gedrag, voortkomend uit een ziektebeeld, waardoor de veiligheid van u of van andere bewoners in het geding komt.
  • Bewoners met een sterke neiging tot dwalen. De locaties van Domus Valuas zijn niet gesloten en er wordt geen onvrijwillige zorg geboden. Onze ervaring is dat de veilige, huiselijke omgeving en een relatief klein zorgteam de neiging tot dwalen sterk kan verminderen en onrustige personen in onze huizen dikwijls tot rust komen. Dit is echter niet altijd van tevoren in te schatten waardoor een zorgvuldige afweging van belang is. Domus Valuas kan op het moment dat er een aanhoudende onveilige situatie is, besluiten dat de grenzen voor onze organisatie zijn bereikt. In dat geval zullen we met alle betrokkenen altijd op een zorgvuldige wijze toewerken naar een oplossing.
  • Bewoners in een revalidatietraject met een zeer specialistische zorgvraag. Per situatie zal bekeken worden of de benodigde (nacht-)zorg op voldoende niveau kan worden verleend.
  • Als een bewoner ondanks herhaalde waarschuwingen ernstige overlast blijft bezorgen aan de omgeving.
Wat is de opzegtermijn?
Bij Domus Valuas kunt u te allen tijde uw woonservicecontract opzeggen per de eerste van elke maand. Wij hanteren daarbij een opzegtermijn van 2 kalendermaanden. Ter illustratie: Een opzegging met ingang van 1 januari dient uiterlijk 31 oktober te zijn doorgegeven. In geval van overlijden loopt deze overeenkomst tot een duur van 30 dagen. Op deze wijze zijn zowel familie/zaakwaarnemers van de bewoner als Domus Valuas  in staat in alle rust het appartement te ontruimen en beschikbaar te maken voor de volgende bewoner.
Zijn er bezoektijden?
De bezoektijden bij de meeste locaties: tussen 9.00 en 22.00 uur. U dient met uw bezoek rekening te houden met medebewoners op de locatie.

Over zorg

Bieden jullie zorg voor mensen met dementie?
Ja, wij bieden op alle locaties opvang en activiteiten voor ouderen met dementie. Onze locaties zijn vanwege de opzet zeer geschikt voor ouderen die moeite hebben om de regie over hun dagelijkse leven te handhaven. Sommige van deze locaties zijn zeer kleinschalig; zij bieden ruimte aan niet meer dan 28 bewoners. Lees hier meer over dementiezorg. Andere locaties van Domus Valuas bieden meer appartementen, maar bieden speciaal voor mensen met cognitieve problematiek ruimte om te wonen en leven.
Hoeveel zorg heb ik nodig?
Dit hangt af van uw zorgvraag. Hiervoor wordt een zorgindicatie aangevraagd bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Deze zorgindicatie staat voor een aantal zorguren dat wij kunnen leveren. De aanvraag of andere administratie rondom uw zorg kunnen wij voor u regelen. De zorg wordt ingezet via de Wet Langdurige Zorg (Wlz)en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Iedereen in Nederland die zorg ontvangt, betaalt een eigen bijdrage.
Kan ik extra zorg krijgen?
Ja, u kunt naast de geleverde zorg via de Wet Langdurige Zorg (Wlz) of de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), ook extra zorguren ontvangen. Deze worden door de locatie aan u doorberekend.
Kan ik ook terecht voor tijdelijke zorg?
Ja, op veel van onze woonzorglocaties zijn zorghotelappartementen aanwezig. Ook beschikken wij over een aantal special ingerichte zorghotels. Deze zijn uitermate geschikt voor tijdelijke zorg. Bijvoorbeeld om te herstellen na een operatie of om er even tussenuit te zijn met de garantie van 24-uurszorg. U kunt een zorghotel brochure aanvragen of hier verder lezen over de mogelijkheden voor tijdelijke zorg/zorghotels bij Domus Valuas.
Kan ik op afgesproken tijden zorg ontvangen?
Bij Domus Valuas wordt samen met u een zorgleefplan opgesteld. Hierin staan alle zorgafspraken die binnen uw indicatie nodig zijn, maar vooral rekening houdend met uw specifieke wensen.  Lees hier meer over de zorg die wij bieden.
Wie regelt de administratie?
Op elke Domus Valuas-locatie is een zorgcoördinator aanwezig die de administratie rondom uw zorg regelt. Ook bij de aanvraag of als de zorgindicatie (tijdelijk) moet worden aangepast kunt u bij diegene terecht.

Overige vragen

Ik heb een klacht, bij wie kan ik terecht?
Heeft u een klacht over het wonen, de zorg, de dienstverlening en/of de bejegening door een medewerker en/of vrijwilliger? Er zijn diverse mogelijkheden om klachten te uiten. In ons klachtenreglement zetten we de verschillende mogelijkheden uiteen en geven wij inzicht in hoe een klachtafhandeling in z’n werk gaat.
Waar vind ik het kwaliteitsjaarverslag?
Domus Valuas publiceert elk jaar een kwaliteitsjaarverslag. De meest recente editie vindt u hier.
Wat zijn de kosten om bij jullie te wonen?
Domus Valuas biedt een full servicepakket voor wonen en welzijn, waarbij comfort en topkwaliteit de norm zijn. Hiervoor rekenen wij een vaste maandelijkse bijdrage, bestaande uit een component ‘wonen’ en een component ‘welzijn’. Hier leest u waaruit de maandelijkse kosten voor wonen en welzijn zijn opgebouwd. Tevens leggen wij u uit hoe de financiering van de zorg in haar werk gaat.

Family Office staat u graag te woord

+31(0)85-0645910

Staat je vraag er niet bij?

Blijf op de hoogte en schrijf nu in op onze nieuwsbrief

Wilt u ongeveer zes keer per jaar onze nieuwsbrief ontvangen? Vult u dan uw gegevens in

"*" geeft vereiste velden aan

Ik heb interesse in de volgende locatie(s):*