“Waar ik in mijn werk energie van krijg? Dat zijn tevreden bewoners en het oplossen van lastige casuïstiek, samen met de bewoner.”
Verpleegkundige Jolande is speciaal voor dit interview aanwezig en aan het werk. Dit toont al veel over haar persoonlijke betrokkenheid binnen de organisatie. Dat vindt ze vanzelfsprekend. Jolande: ”Ja, ik ben gewoon aan het werk. Ik heb altijd wel wat te doen op de locatie en sommige uren kan ik daarvoor flexibel inzetten.”
Vanaf de start en drijfveren
Als ik vraag hoelang ze al bij de villa werkt, zegt Jolande: ”Al zo lang als het open is, 1 september 2017, dus al zeven jaar. Ik ben gestart als eerst verantwoordelijke verzorgende en heb hier toen de opleiding tot verpleegkundige gedaan. Dit wilde ik altijd al, maar is er door omstandigheden niet eerder van gekomen. Ik ben blij dat ik hier de mogelijkheid voor heb gekregen en dat heb ik direct aangepakt”. Natuurlijk ben ik benieuwd naar haar drijfveren.
Persoonlijke aandacht voor de bewoners
Wat Jolande vooral belangrijk vindt, is de communicatie met de bewoner en de familie of mantelzorger. Jolande: “Binnen mijn dagelijkse werk kijk ik heel goed naar wat een bewoner nodig heeft, en ik luister. Daar pas ik mijn zorg op aan. Het is voornamelijk kijken en luisteren, observeren en familie uitvragen wat een bewoner prettig vindt. Daarnaast hebben we een ‘Over mij’ formulier, hierop worden alle persoonlijke wensen en behoeften neergezet in afstemming met de bewoner en eventueel familie. Daar kun je veel bruikbare informatie uithalen en vaak is het gewoon vragen en praten.”
De wensboom
Ook doet Jolande graag extra moeite om aan wensen van individuele bewoners te voldoen. “Er is op al onze locaties de mogelijkheid om wensen van bewoners in vervulling te laten gaan. Een bewoonster uitte de wens om haar schilderijen te exposeren in de villa. Ik heb die wens voor haar ingediend. Mijn collega van Welzijn heeft vervolgens gezorgd dat deze wens uitgevoerd kon worden.”
Aandacht voor collega’s
De aandacht van Jolande is niet alleen voor de bewoners. Ze is er ook voor haar collega’s. “Mijn hobby is fotograferen, ik heb voor het smoelenbord in de gang ook alle foto’s van medewerkers gemaakt. Ik vraag ze dan altijd om in eigen kleding te komen en ze kunnen mij heel laagdrempelig even een berichtje sturen om af te stemmen of ik aanwezig ben. Hiervoor hebben we buiten een vaste struik, deze is het hele jaar mooi groen en dient als achtergrond. Collega’s waarderen mij omdat ik altijd rustig blijf, doordat ik nu 32 jaar in de zorg werk, laat ik me niet zo gauw meer gek maken, lacht Jolande.”
Betrekken van bewoners, familie en de omgeving
Het actief betrekken van de bewoners bij beslissingen hoort volgens Jolande bij haar werk. “Om goed dossier te kunnen voeren, moet de bewoner betrokken worden. Ik praat tijdens het geven van zorg altijd met de bewoner, en ik ben heel benaderbaar. Dit hoor ik ook terug van bewoners en familie. Als er iets is, kunnen ze me altijd bellen, e-mailen of langskomen”, geeft Jolanda aan. Ook is ze proactief in het samenbrengen van de bewoners, familie en de omgeving rondom de villa. Jolande: “Een voorbeeld is de ‘Verwendag’, dit ben ik twee jaar geleden vanuit mijn opleiding gestart en dat was zo’n succes, dat wij dit nu ieder jaar herhalen. Op deze dag worden bewoners en familie verwend door middel van massages, manicure, pedicure, wellness, etc. Om de buurt te betrekken heb ik de jaarlijkse herfstfair bedacht, de drempel om de villa binnen te komen wordt hiermee lager.”